Леся Мартинюк, викладачка-методистка декоративно-прикладного мистецтва та дизайну Володимир-Волинського педагогічного коледжу імені А.Кримського, займається розписом великодніх яєць більше 20 років.
"Буває, яйце під час розпису тріскає або розбивається, – розповідає жінка. – За народними традиціями, його треба подрібнити й або в землю закопати, або в річку за водою пустити. Я ж вирішила використати шкаралупу в інший спосіб – зокрема для декорування ікон.
На поверхню полотна я викладаю частинки яєчної шкаралупи, це нагадує стару потріскану фарбу чи поливу. Така техніка називається "кракле".
Розбиті писанки Леся Мартинюк ніколи не використовує для декорування лику святих.
"Щоби таке робити, треба бути неабиякою майстринею, бо інакше можна спотворити ікону, а це – гріх, – пояснює. – Тож я використовую шкаралупу лише для шат, німбу Ісуса, Богородиці чи святих, загалом фону".
Майстриня працює зі шкаралупою курячих, качиних та гусячих яєць. Її просушує 2-3 дні, згодом знімає плівку із внутрішнього боку та знову сушить.
"Коли вже написаний лик ікони та є контури для мозаїки, намащую поверхню між контурами клеєм ПВА, беру пінцетом по одному фрагменту шкаралупи та кладу на полотно, – ділиться таємницями яєчної мозаїки пані Леся. – Розмір шматочків шкаралупи – від 1 до 3 сантиметрів, більші виглядають неохайно. Щоби шкаралупинки не виступали за межі контуру, поправляю їх тонким лезом ножа.
На одну ікону розміром 85 на 48 сантиметрів потрібна шкаралупа із 20 яєць".
Також Леся Мартинюк прикрашає ікони половинками писанок, їх викладає по боках образів. "Так робили колись на Поділлі", – додає майстриня.
Нагадаємо, нещодавно ми розповідали про українку, яка працює в ресторані високої кухні в Італії.