Цьогоріч, за традицією, тисячі християнських паломників з’їхалися до Вифлеєма, до базиліки Різдва Христового. Тут Різдво святкують двічі: 25 грудня і 7 січня. Саме у Вифлеємі, за біблійним переказом, народився Спаситель. Це місто розташоване поряд з Єрусалимом. Але зовсім недалеко, також на Святій землі, на північному заході від міста Назарета, де Ісус провів своє дитинство, є ще один Вифлеєм — Галілейський. Ось чому дослідники Біблії й досі дискутують: то про яке ж саме місто йдеться в Євангеліях?
Деякі експерти навіть припускають, що насправді Спаситель народився в Назареті (тому Ісуса і називали Назаретянином). Як вважає Реза Аслан, відомий американський богослов і автор бестселерів про життя Ісуса, автори Євангелій більше вболівали за символічність подій, а не за їх історичну правдивість. А ось відомий ізраїльський археолог Авірам Ошрі переконаний, що Марія, яка ось-ось мала народити, навряд чи вирушила б у місто, що лежить аж за 150 кілометрів від Назарета. Імовірніше, на думку вченого, Марія і Йосип зважилися б проїхатися до сусіднього з Назаретом Вифлеєма. Давні християни, нагадує Ошрі, вважали це місто Святим.
— Вифлеєм згадується у Святому Письмі як “будинок Давида”, або Ефрата, — каже "Експресу" Павло Павленко, доктор філософських наук, провідний науковий співробітник Інституту філософії імені Г. С. Сковороди НАН України. — Тут народився і був помазаний на володарювання цар Давид. Згідно з пророцтвом, саме у Вифлеємі мав народитися Месія, цар Ізраїлю — нащадок Давида. Цей Вифлеєм, що поряд з Єрусалимом, у Біблії часто згадується як Вифлеєм-Ефрата — задля відмінності від Вифлеєма Галілейського, який лежить за 11 км на північний захід від Назарета.
Крім того, Вифлеєм на березі Йордану був історичною батьківщиною племені Юдиного, з якого походили і Марія, і Йосип. У цьому місті мали б зберігатися їхні родовідні книги. Тому, власне, подружжя і вирушило у путь, коли імператор оголосив перепис.
— А як щодо безпосереднього місця народження Iсуса? Чому для Йосипа і Марії знайшлося місце лише у печері-хліві?
— Правовірна юдейська родина (як Марія і Йосип) справді не могла б заночувати у хліві. Це суперечило традиції. Правовірний юдей, як вважалося, став би нечистим. Щоб піти на таке, потрібно було потрапити в екстраординарні умови. Можливо, так і було — через велике скупчення людей не знайшлося вільного місця для ночівлі. А можливо, причина насправді у тому, що історію народження Христа переповідали язичники, які стали християнами, і для них не було принципово — дім чи печера. Тому і виникла історія з яслами.
Серед науковців є версія, що сталася похибка в перекладі на грецьку єврейського письма. Саме слово “хлів”, можливо, мало декілька значень у єврейському оригіналі. Водночас у пророцтві йшлося про те, що Месія народиться “між двох тварин”. Євангелисти не знали, як “розкодувати” це, звідси і пішла легенда про ясла.
— А чи відома точна дата народження Христа?
Ні, в Євангеліях немає посилання на конкретну дату, і на це склалося кілька причин. Давні юдеї, на відміну від греків чи інших язичників, не записували й не святкували днів свого народження. Систематичний запис уродин в юдейських громадах можна простежити щойно з XVI століття і переважно у Західній Європі. Тому не відомо точно навіть те, коли Христос почав служити. А ось перепис населення за імператора Августа — про це відомо зі старих грецьких документів — був проведений 20 року до нашої ери, і від цієї дати можна відштовхуватися, вираховуючи рік народження Ісуса. Проте точного дня ніхто досі не знає. Перші християни прив’язали дату до 25 грудня, тому що цей день тоді вважався днем зимового сонцестояння і вважався божественним.
— До речі, у книзі Папи Римського Бенедикта XVI (останньому томі трилогії “Ісус з Назарета”), є роздуми понтифіка довкола того, що Ісус міг народитися на кілька років раніше, ніж заведено вважати, — каже Роман Костик, член-кореспондент НАНУ, доктор фiзико-математичних наук, дослідник Біблії. — “Похибки”, вважає понтифік, припустився в VI столітті нашої ери основоположник літочислення від Різдва Христового, римський абат Діонісій. Утім не забуваймо, що Святе Письмо сповнене глибокої образності, і її не варто сприймати буквально. Це — дива.
Дякуємо, що прочитали цей текст у газеті Експрес. У нас — тільки оригінальні тексти.
Читайте також текст про найцікавіше з історії різдвяної ялинки